@article { author = {..., ... and ..., ... and ..., ...}, title = {...}, journal = {Journal of Islamic Education Research}, volume = {7}, number = {3}, pages = {135-152}, year = {2016}, publisher = {Shahid Bahonar University of Kerman}, issn = {2008-2436}, eissn = {}, doi = {10.22103/jir.2016.1406}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {بررسی مفهوم امید در قرآن و روایات و نقش آن درتر بیت انسان}, abstract_fa = {امید در قرآن و روایات، حالتی نفسانی است که فرد امیدوار را به تلاش جدی وادارد. امید در زندگی دنیوی و اخروی نقش­های شگرفی دارد. در قرآن و روایات نیز فرد با امید به نصرت الهی، به آرامش در زندگی و تربیت خود دست می­یابد. در این نوشتار به روش توصیفی- تحلیلی و با استفاده از آیات و روایات، ضمن بیان مفهوم شناسی از امید و شناسایی انواع آن، با توجه به شاخصه­های امید و جایگاه آن در تربیت به تحلیل تربیتی امید در قرآن و روایات پرداخته‌شده است. یافته­های پژوهش بیانگر آن است که در قرآن دو نوع امید شامل امید صادق و کاذب به‌کاررفته است. امید آثاری در تعلیم و تربیت وزندگی فردی و اجتماعی و در مفهوم بهتر در حوزه­های ارتباط با خود، دیگران و جهان بجا می­گذارد که ازجمله می­توان به مواردی همچون فعالیت هدفمند، معرفی الگو، آرامش و آینده­نگری اشاره کرد}, keywords_fa = {امید,تعلیم و تربیت,قرآن,روایات}, url = {https://jir.uk.ac.ir/article_1406.html}, eprint = {https://jir.uk.ac.ir/article_1406_1bb86bf279d234b544a5f83b71828fdc.pdf} }