شفقت، مجموعۀ ویژگیها و مهارتهایی است که موجب پیشگیری و التیام رنجهای مادی و معنوی انسان و عامل بهزیستی و تربیت اوست. شفقت به عنوان ویژگی مثبت درونی پیامبران الهی، ابزار تربیتی آنها نیز بوده که دارای دو نقش اساسی تربیتی است: 1- حفظ و التیام انسان در برابر رنج و 2- بسترسازی برای ایجاد محبت متقابل و بهزیستی. نوشتار پیش رو، با روش توصیفی- تحلیلی به بررسی سیمای شفقت پیامبران در قرآن و روایات میپردازد و نقش شفقت انبیا را در هدایت و تربیت جوامع بررسی میکند تا ویژگی و مهارتهای شفقت انبیا به دست آید و انسان بتواند بهوسیلۀ آنها، خود و دیگران را از رنجها حفظ کرده یا آنها را التیام دهد و با عادتدادن ذهن به شفقت، توان و قدرت رفتار و عمل را برای بهزیستی ارتقا بخشد. نتایج تحقیق بیانگر آن است که: الف- شفقت، صفت مثبت تربیتی «فردی» و «اجتماعی» است که موجب تأثیرپذیری بر خود و تأثیرگذاری بر دیگران برای بهزیستی و التیام رنجهاست؛ ب- محبت از ویژگیهای مهم شفقت است؛ اما تنها ویژگی آن نیست؛ ج- شفقت، مجموعۀ صفات و مهارتهایی است که مهمترین آنها عبارتاند از: انگیزۀ بهزیستی، توجه به رنج، افزایش آستانۀ تحمل و مهربانی و آگاهی، همدردی و همدلی و تصویرسازی مثبت.
جابر ورزنه, علیرضا, میرجلیلی, علی محمد, & فلاح, محمد حسین. (1398). شفقت پیامبران و آثار تربیتی آن از منظر قرآن و روایات. مجله پژوهشهای تعلیم و تربیت اسلامی, 8(1), 73-103. doi: 10.22103/jir.2019.13641.1316
MLA
علیرضا جابر ورزنه; علی محمد میرجلیلی; محمد حسین فلاح. "شفقت پیامبران و آثار تربیتی آن از منظر قرآن و روایات", مجله پژوهشهای تعلیم و تربیت اسلامی, 8, 1, 1398, 73-103. doi: 10.22103/jir.2019.13641.1316
HARVARD
جابر ورزنه, علیرضا, میرجلیلی, علی محمد, فلاح, محمد حسین. (1398). 'شفقت پیامبران و آثار تربیتی آن از منظر قرآن و روایات', مجله پژوهشهای تعلیم و تربیت اسلامی, 8(1), pp. 73-103. doi: 10.22103/jir.2019.13641.1316
VANCOUVER
جابر ورزنه, علیرضا, میرجلیلی, علی محمد, فلاح, محمد حسین. شفقت پیامبران و آثار تربیتی آن از منظر قرآن و روایات. مجله پژوهشهای تعلیم و تربیت اسلامی, 1398; 8(1): 73-103. doi: 10.22103/jir.2019.13641.1316