هدف مقالۀ حاضر، ارائۀ الگوی اسلامی استقلال اخلاقی بر پایۀ قرآن و احادیث معصومان (ع) به روش نظریهپردازی دادۀ بنیاد متنی است. استقلال اخلاقی به معنای خود قانونگذاری، اقتدار فردی در اصول اخلاقی، توانایی استدلال، تصمیمگیری آزادانه و مسئولانه برای عمل و پیامدهای آن است. بررسی منابع اسلامی و تحلیل کدگذاریها نشان میدهد که موجبات اصلی و عوامل مؤثر بر استقلال اخلاقی عبارتاند از: داشتن قوۀ عقل و امکان اندیشیدن و آموختن برای انسان، عاملیت آدمی (که عملگر بودن انسان از مبادی شناختی، گرایشی و ارادی عمل سرچشمه میگیرد)، اختیارمندی و ارادۀ آزاد او که رهاورد عاملیت است. عقلانیت شخصی و از نظر اخلاقی عامل بودن، در زمینهها و شرایط خاصی نظیر وجود تربیت عقلانی و رهاییبخش در جامعه، ارزشمندی آگاهی و تشویق به اندیشیدن و آموزش تفکر در حوزۀ عمومی و اولویت مسئولیتشناسی و پاسخگویی همگانی در قبال اعمال شخصی و جمعی متبلور میشود. تقلید، جهل، تکیه بر ظن و گمان، شتابزدگی و اجبار کردن در حوزۀ فردی و اجتماعی عوامل مُخلّ استقلال اخلاقی هستند. کنشهایی که یک عامل مستقل اخلاقی انجام میدهد عبارتاند از: تکیه بر عقلانیت و تمرکز بر مسئولیت شخصی، قانونشناسی از نص دین، قانونگذاری و تبعیت از آن. نتیجۀ راهبردهای یاد شده، هدایتپذیری، ایمانآوری آگاهانه و نه ایمان تقلیدی، آرامش قلبی در دنیا، رستگاری و رضوان الهی در سرای آخرت است.
بهمنی, طاهره و هاشمی, سید جلال . (1398). الگوی اسلامی استقلال اخلاقی بر مبنای روش نظریه پردازی دادۀ بنیاد متنی. مجله پژوهشهای تعلیم و تربیت اسلامی, 8(1), 1-33. doi: 10.22103/jir.2019.13912.1330
MLA
بهمنی, طاهره , و هاشمی, سید جلال . "الگوی اسلامی استقلال اخلاقی بر مبنای روش نظریه پردازی دادۀ بنیاد متنی", مجله پژوهشهای تعلیم و تربیت اسلامی, 8, 1, 1398, 1-33. doi: 10.22103/jir.2019.13912.1330
HARVARD
بهمنی, طاهره, هاشمی, سید جلال. (1398). 'الگوی اسلامی استقلال اخلاقی بر مبنای روش نظریه پردازی دادۀ بنیاد متنی', مجله پژوهشهای تعلیم و تربیت اسلامی, 8(1), pp. 1-33. doi: 10.22103/jir.2019.13912.1330
CHICAGO
طاهره بهمنی و سید جلال هاشمی, "الگوی اسلامی استقلال اخلاقی بر مبنای روش نظریه پردازی دادۀ بنیاد متنی," مجله پژوهشهای تعلیم و تربیت اسلامی, 8 1 (1398): 1-33, doi: 10.22103/jir.2019.13912.1330
VANCOUVER
بهمنی, طاهره, هاشمی, سید جلال. الگوی اسلامی استقلال اخلاقی بر مبنای روش نظریه پردازی دادۀ بنیاد متنی. مجله پژوهشهای تعلیم و تربیت اسلامی, 1398; 8(1): 1-33. doi: 10.22103/jir.2019.13912.1330