یکی از مباح ث مهم که در سالهای اخیر وارد حوزۀ نقد و بررسی آثار ادبی و هنری شده، مبحث نشانهشناسی فرهنگی است. ارتباط رشد فرهنگی با تنفیذ نشانهها از مسائل قابل تأمل در دستاوردهایی است که از مسیر تکنولوژی وارد حوزۀ مطالعات کودک و نوجوان شدهاست. توجه به ایجاد، ترویج و انتقال فرهنگ عاشورایی در میان نسل جوان در عصر فناوری و رسانه، سبب تولید نماهنگهای متعدّد و ارزشمندی برای گروه کودک و نوجوان در کشور ایران شده که اشعار و تصاویر موجود در آن از منظر معناشناسی نشانهها قابل تحلیل و نقد است.در این مقاله به روش توصیفی- تحلیلی تلاش شدهاست تا جنبههای بیرونی و درونی نشانههای دینی در نماهنگهای عاشورایی از زاویۀ «عینیّت دارندگی» و «انتقالدهندگی» بررسی شود. هدف از این بررسی، تعیین نقش نشانهها در ایجاد، انتقال و تداوم فرهنگ عاشورایی به کمک شعر و تصویر در نماهنگهای انیمیشنی به کودکان و نوجوانان بودهاست. یافتهها نشان میدهد در اغلب نماهنگهای منتخب، جنبههای بیرونی نشانههای دینی پیامهای مستقیمی دارند و سازندگان، آموزههای مشترکی را بر مبنای فرهنگ دینی- اجتماعی به کمک شعر و تصویر در اختیار کودکان و نوجوانان قرار دادهاند. از میان آموزهها به شهادتطلبی بیشتر پرداخته شده و بخش فراوانی از نشانهها در ارتباط با شرح ظلم و ستم به خاندان اهل بیت(ع) است. در بخش جنبههای درونی نشانهها، ضعفهایی دیده میشود که مهمترین آن، ایجاد محدودیت در ظرفیت خوانش است.
جلالی, مریم . (1398). بررسی آموزههای فرهنگ عاشورایی در نماهنگهای کودک و نوجوان از منظر نشانهشناسی. مجله پژوهشهای تعلیم و تربیت اسلامی, 8(1), 144-177. doi: 10.22103/jir.2019.14158.1335
MLA
مریم جلالی. "بررسی آموزههای فرهنگ عاشورایی در نماهنگهای کودک و نوجوان از منظر نشانهشناسی", مجله پژوهشهای تعلیم و تربیت اسلامی, 8, 1, 1398, 144-177. doi: 10.22103/jir.2019.14158.1335
HARVARD
جلالی, مریم. (1398). 'بررسی آموزههای فرهنگ عاشورایی در نماهنگهای کودک و نوجوان از منظر نشانهشناسی', مجله پژوهشهای تعلیم و تربیت اسلامی, 8(1), pp. 144-177. doi: 10.22103/jir.2019.14158.1335
CHICAGO
مریم جلالی, "بررسی آموزههای فرهنگ عاشورایی در نماهنگهای کودک و نوجوان از منظر نشانهشناسی," مجله پژوهشهای تعلیم و تربیت اسلامی, 8 1 (1398): 144-177, doi: 10.22103/jir.2019.14158.1335
VANCOUVER
جلالی, مریم. بررسی آموزههای فرهنگ عاشورایی در نماهنگهای کودک و نوجوان از منظر نشانهشناسی. مجله پژوهشهای تعلیم و تربیت اسلامی, 1398; 8(1): 144-177. doi: 10.22103/jir.2019.14158.1335