یکی از مباح ث مهم که در سالهای اخیر وارد حوزۀ نقد و بررسی آثار ادبی و هنری شده، مبحث نشانهشناسی فرهنگی است. ارتباط رشد فرهنگی با تنفیذ نشانهها از مسائل قابل تأمل در دستاوردهایی است که از مسیر تکنولوژی وارد حوزۀ مطالعات کودک و نوجوان شدهاست. توجه به ایجاد، ترویج و انتقال فرهنگ عاشورایی در میان نسل جوان در عصر فناوری و رسانه، سبب تولید نماهنگهای متعدّد و ارزشمندی برای گروه کودک و نوجوان در کشور ایران شده که اشعار و تصاویر موجود در آن از منظر معناشناسی نشانهها قابل تحلیل و نقد است.در این مقاله به روش توصیفی- تحلیلی تلاش شدهاست تا جنبههای بیرونی و درونی نشانههای دینی در نماهنگهای عاشورایی از زاویۀ «عینیّت دارندگی» و «انتقالدهندگی» بررسی شود. هدف از این بررسی، تعیین نقش نشانهها در ایجاد، انتقال و تداوم فرهنگ عاشورایی به کمک شعر و تصویر در نماهنگهای انیمیشنی به کودکان و نوجوانان بودهاست. یافتهها نشان میدهد در اغلب نماهنگهای منتخب، جنبههای بیرونی نشانههای دینی پیامهای مستقیمی دارند و سازندگان، آموزههای مشترکی را بر مبنای فرهنگ دینی- اجتماعی به کمک شعر و تصویر در اختیار کودکان و نوجوانان قرار دادهاند. از میان آموزهها به شهادتطلبی بیشتر پرداخته شده و بخش فراوانی از نشانهها در ارتباط با شرح ظلم و ستم به خاندان اهل بیت(ع) است. در بخش جنبههای درونی نشانهها، ضعفهایی دیده میشود که مهمترین آن، ایجاد محدودیت در ظرفیت خوانش است.
جلالی, مریم. (1398). بررسی آموزههای فرهنگ عاشورایی در نماهنگهای کودک و نوجوان از منظر نشانهشناسی. مجله پژوهشهای تعلیم و تربیت اسلامی, 8(1), 144-177. doi: 10.22103/jir.2019.14158.1335
MLA
مریم جلالی. "بررسی آموزههای فرهنگ عاشورایی در نماهنگهای کودک و نوجوان از منظر نشانهشناسی", مجله پژوهشهای تعلیم و تربیت اسلامی, 8, 1, 1398, 144-177. doi: 10.22103/jir.2019.14158.1335
HARVARD
جلالی, مریم. (1398). 'بررسی آموزههای فرهنگ عاشورایی در نماهنگهای کودک و نوجوان از منظر نشانهشناسی', مجله پژوهشهای تعلیم و تربیت اسلامی, 8(1), pp. 144-177. doi: 10.22103/jir.2019.14158.1335
VANCOUVER
جلالی, مریم. بررسی آموزههای فرهنگ عاشورایی در نماهنگهای کودک و نوجوان از منظر نشانهشناسی. مجله پژوهشهای تعلیم و تربیت اسلامی, 1398; 8(1): 144-177. doi: 10.22103/jir.2019.14158.1335