اهداف غایی و واسطی در تعلیم و تربیت اسلامی و لیبرال

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار بخش علوم تربیتی دانشگاه شهید باهنر کرمان

2 استادیار بخش علوم تربیتی دانشگاه تبریز

3 استادیار گروه اتاق عمل و بیهوشی دانشکده پرستاری دانشگاه علوم پزشکی شیراز

چکیده

مقالۀ حاضر به بررسی مبانی، اصول، ارزش‌ها و روش‌های دو دیدگاه تربیتی اسلام و لیبرال پرداخته و سپس، با اشاره به اهمّیت اهداف در تعیین جهت و هدایت فرایند آموزش و تربیت و تقسیم‌بندی اهداف تعلیم و تربیت به دو گروه اهداف غایی و واسطی (اعتقادی، اخلاقی، فرهنگی، اجتماعی، مدنی، عاطفی و ... )، به بررسی تطبیقی دو دیدگاه تربیتی اسلام و لیبرالیسم پرداخته‌است. روش پژوهش در تحقیق حاضر از نوع تحلیلی- استنتاجی است که با تحلیل اسناد پیرامون موضوع پژوهش می‌توان گفت که هرکدام از دیدگاه‌های تربیتی فوق، بر انواع هدف‌ها تأکید داشته‌اند؛ به طوری که در تربیت اسلامی، محور خداست و هدف، تنها کسب معرفت نیست؛ بلکه رشد و شکوفایی متوازن همۀ ابعاد وجودی انسان است؛ اما از دیدگاه مربّیان لیبرال، تعلیم و تربیت فرایندی است که به کسب دانش نظر دارد و انسان را محور قرار می دهد.

کلیدواژه‌ها