مقالۀ حاضر به بررسی مبانی، اصول، ارزشها و روشهای دو دیدگاه تربیتی اسلام و لیبرال پرداخته و سپس، با اشاره به اهمّیت اهداف در تعیین جهت و هدایت فرایند آموزش و تربیت و تقسیمبندی اهداف تعلیم و تربیت به دو گروه اهداف غایی و واسطی (اعتقادی، اخلاقی، فرهنگی، اجتماعی، مدنی، عاطفی و ... )، به بررسی تطبیقی دو دیدگاه تربیتی اسلام و لیبرالیسم پرداختهاست. روش پژوهش در تحقیق حاضر از نوع تحلیلی- استنتاجی است که با تحلیل اسناد پیرامون موضوع پژوهش میتوان گفت که هرکدام از دیدگاههای تربیتی فوق، بر انواع هدفها تأکید داشتهاند؛ به طوری که در تربیت اسلامی، محور خداست و هدف، تنها کسب معرفت نیست؛ بلکه رشد و شکوفایی متوازن همۀ ابعاد وجودی انسان است؛ اما از دیدگاه مربّیان لیبرال، تعلیم و تربیت فرایندی است که به کسب دانش نظر دارد و انسان را محور قرار می دهد.
اسمی, کرامت, طهماسب زاده شیخلار, داود, & اسلامی, جمشید. (1398). اهداف غایی و واسطی در تعلیم و تربیت اسلامی و لیبرال. مجله پژوهشهای تعلیم و تربیت اسلامی, 8(1), 178-215. doi: 10.22103/jir.2019.13617.1315
MLA
کرامت اسمی; داود طهماسب زاده شیخلار; جمشید اسلامی. "اهداف غایی و واسطی در تعلیم و تربیت اسلامی و لیبرال", مجله پژوهشهای تعلیم و تربیت اسلامی, 8, 1, 1398, 178-215. doi: 10.22103/jir.2019.13617.1315
HARVARD
اسمی, کرامت, طهماسب زاده شیخلار, داود, اسلامی, جمشید. (1398). 'اهداف غایی و واسطی در تعلیم و تربیت اسلامی و لیبرال', مجله پژوهشهای تعلیم و تربیت اسلامی, 8(1), pp. 178-215. doi: 10.22103/jir.2019.13617.1315
VANCOUVER
اسمی, کرامت, طهماسب زاده شیخلار, داود, اسلامی, جمشید. اهداف غایی و واسطی در تعلیم و تربیت اسلامی و لیبرال. مجله پژوهشهای تعلیم و تربیت اسلامی, 1398; 8(1): 178-215. doi: 10.22103/jir.2019.13617.1315