سازگاری زناشویی یک فرایند تکاملی در رابطه بین زوجین است که به حالتی از تطابق در حوزههای مختلف زوجین که ممکن است در آنها تعارض وجود داشته باشد، اطلاق میشود. هدف این پژوهش بررسی تاثیر آموزش اخلاقی با رویکرد اسلامی بر سازگاری زناشویی بود. روش پژوهش شبه آزمایشی از نوع نیمه تجربی با استفاده از پیش آزمون- پس آزمون بوده است. جامعه آماری این پژوهش شامل دانشجویان متاهل دانشگاه پیام نور اصفهان در سال 1397 بود. 30 نفر از دانشجویان متاهل دانشگاه پیام نور اصفهان با روش نمونه گیری تصادفی به عنوان شرکت کننده انتخاب شدند و به تصادفی در دو گروه آزمایش (15زوج) و گروه کنترل (15زوج) جایگزین شدند. برای گروه آزمایش 10 جلسه آموزش اخلاقی با رویکرد اسلامی برگزار شد. ابزار پژوهش مقیاس زناشویی اسپینر( 1976) بود. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از تحلیل کواریانس چند متغیره انجام شد. نتایج تجزیه و تحلیل داده ها نشان داد که بین دو گروه از نظر سازگاری زناشویی و ابعاد آن (رضایت دو نفری، همبستگی دو نفری، توافق دو نفری و ابراز محبت) تفاوت معنی داری وجود دارد. بر این اساس، آموزه های اخلاقی مبتنی بر رویکرد اسلامی می تواند در بهبود روابط بین فردی و زناشویی موثرواقع شود. در کل یافته ها لزوم گنجاندن برنامه آموزش های اخلاق محور به زوجین را متذکر می سازد.
موسوی, ستاره. (1402). بررسی تاثیر آموزش اخلاقی با رویکرد اسلامی بر سازگاری زناشویی. مجله پژوهشهای تعلیم و تربیت اسلامی, 9(1), 21-37. doi: 10.22103/jir.2022.15536.1363
MLA
ستاره موسوی. "بررسی تاثیر آموزش اخلاقی با رویکرد اسلامی بر سازگاری زناشویی", مجله پژوهشهای تعلیم و تربیت اسلامی, 9, 1, 1402, 21-37. doi: 10.22103/jir.2022.15536.1363
HARVARD
موسوی, ستاره. (1402). 'بررسی تاثیر آموزش اخلاقی با رویکرد اسلامی بر سازگاری زناشویی', مجله پژوهشهای تعلیم و تربیت اسلامی, 9(1), pp. 21-37. doi: 10.22103/jir.2022.15536.1363
VANCOUVER
موسوی, ستاره. بررسی تاثیر آموزش اخلاقی با رویکرد اسلامی بر سازگاری زناشویی. مجله پژوهشهای تعلیم و تربیت اسلامی, 1402; 9(1): 21-37. doi: 10.22103/jir.2022.15536.1363